Działalność gospodarcza prowadzona w domu

Czy zastanawiasz się nad prowadzeniem działalności gospodarczej w domu, ale nie wiesz jakie koszty i w jakim wymiarze można zaliczyć? Ten artykuł jest właśnie dla Ciebie!


Prowadzenie działalności gospodarczej w domu jest coraz popularniejszą formą wybieraną przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Należy jednak zwrócić uwagę, jakie koszty i w jakim wymiarze można uwzględnić w swoim przedsiębiorstwie. 


W jakiej części można zaliczyć koszty działalności?

Na początku warto zaznaczyć, że osoba chcąca posiadać siedzibę firmy w miejscu zamieszkania musi posiadać do niego tytuł prawny. Tytuł prawny do lokalu może stanowić:

-prawo własności

-najem

-użytkowanie wieczyste

-dzierżawa

-użyczenie

Przedsiębiorcy nie posiadający prawa własności do lokalu, a jedynie korzystający z nich w formie najmu bądź tez użyczenia powinni mieć zawartą w umowie informację, że właściciel mieszkania pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej w przedmiocie umowy.

Wymiar kosztów jaki będziesz mógł uwzględniać w swojej działalności gospodarczej zależy od powierzchni jaką zajmuje przedsiębiorca w celu prowadzenia przedsiębiorstwa.

Co to oznacza? Sprawdźmy to na przykładzie: całe mieszkanie ma 70 m2, a biuro znajduje się na 20 m2. W takiej sytuacji powierzchnia przeznaczona na działalność gospodarczą to: 20m2. Należy policzyć procentowo ile powierzchni mieszkania przeznaczone jest na prowadzenie firmy. W naszym przykładzie jest to 29%. Oznacza to, że 29% np. rachunku za energię elektryczną będzie mogło być uwzględnione w kosztach działalności.  Do niedawna do użytkowania na cele działalności gospodarczej musiało być wykorzystywane całe pomieszczenie, a nie jego część. Po zmianie interpretacji indywidualnej przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej, przedsiębiorcy mogą wydzielać zarówno całe pomieszczenia, jak i ich części. Stanowi to dodatkowe ułatwienie dla przedsiębiorców.

 

Czy muszę zgłaszać prowadzenie działalności w domu?

Adres siedziby należy zgłosić we wniosku CEIDG-1. Może to nastąpić przy rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej, ale także po jej założeniu jeżeli adres ulega zmianie (w drugim przypadku należy zaktualizować tylko te dane, które się zmieniają).  

 

Jeżeli zamierzasz prowadzić w mieszkaniu działalność gospodarczą polegającą na usługach fryzjerskich lub związaną z prowadzeniem gabinetu lekarskiego należy o tym zamiarze poinformować sąsiadów oraz spółdzielnię i uzyskać ich zgodę. Jeżeli jednak, nie planujesz otworzenia żadnej z wymienionych wyżej działalności, a twoja praca w mieszkaniu będzie wiązała się np. z pracą biurową to nie musisz uzyskiwać zgody na jej prowadzenie od sąsiadów, czy też spółdzielni. Dodatkowo zmiany związane z dostosowaniem mieszkania na potrzeby prowadzonej działalności (np. zmiany konstrukcyjne mieszkania, prace budowlane) należy zgłosić do starostwa powiatowego.

Co może stanowić koszt siedziby firmy w mieszkaniu?

Kosztem w mieszkaniu, w którym prowadzimy działalność gospodarcza mogą być w ustalonej części opłaty za:

-czynsz

-energię

-wodę, gaz, ogrzewanie

-ochronę

 

A także koszty związane z remontem pomieszczeń związanych z działalnością gospodarczą, zakupem mebli niezbędnych do np. prowadzenia biura (szafka, biurko, krzesło).

 

Jak rozliczać koszty działalności w miejscu zamieszkania?

Jeżeli faktury dotyczące siedziby firmy w mieszkaniu za np. prąd będą wystawiane na firmę to można odliczyć proporcjonalnie z tych faktur koszt i VAT. Natomiast jeżeli faktury wystawiane są na inną osobę należy przygotować zestawienie ujmujące rozliczenie kosztów siedziby. 

Poniżej zamieszczam przykładowy wzór rozliczenia kosztów siedziby.  


 

Autor: Jowita Herman